Beschikbare Ruimte

Labo's & kantoren nu te huur van diverse afmetingen.

 

Lees meer!

Bij ADM is een goed netwerk goud waard

2022/04/04

Ze vormen een hecht team, Ingrid Hoffman en Karolien Bollen. Dagelijks zetten ze zich met veel passie in om via het ADM-netwerk professionals te verbinden, te inspireren en te coachen. Innovatie, samenwerking en klantbetrokkenheid staan daarbij centraal. Een gesprek met Ingrid Hoffman over ADM en het belang van kennis delen.

 

“Eind jaren negentig organiseerde VOKA Kamer van Koophandel een inspirerende studiereis naar New York, waar toen onder jonge ICT startups al volop een cultuur heerste van samenwerken en delen. Vandaar het idee om ook bedrijven in het Antwerpse samen te brengen rond het thema technologie”, steekt Ingrid van wal. In de eerste communicatiecampagne van ADM, toen nogAntwerp Digital Mainport, stonden inderdaad ‘kennisdeling’, ‘netwerking’ en ‘kruisbestuiving’ centraal en dat blijft ook vandaag het doel. En al is de Antwerpse verankering nog steeds  aanwezig, toch vinden ook ondernemers vanuit andere provincies de weg. Vandaag organiseert ADM jaarlijks zo’n 30 à 40 events, zowel online als offline, waaraan liefst 1500 deelnemers uit ruim 200 bedrijven en organisaties deelnemen.

 

“We willen onze leden vooral inspireren. ‘Share and connect’, dat is de strategie. Denk aan informele contactmomenten waarbij we leden gericht connecteren of uitnodigen om praktijkervaringen te delen. Trainingen of lessenreeksen zijn minder aan ons besteed.”, vertelt Ingrid.

 

Hoewel de focus van het netwerk sterk ligt op digitalisering, is ADM absoluut geen platform voor IT leveranciers. “Het draait allemaal om de wijze waarop digitalisering een bedrijf en de mensen die er actief zijn dient. Waar zit de toegevoegde waarde van digitalisering voor jouw bedrijf? Hoe manage je al die digitale informatie? Hoe blijf je bij? Bedoeling is te leren, niet te verkopen.”, gaat Ingrid verder. De leden van ADM zijn vandaag zowel gebruikers als leveranciers van digitale diensten. Zowel dynamische startups, als gevestigde waarden en grote namen zijn aangesloten. Inschrijven als lid kan eenvoudig via de website en garandeert gratis toegang tot alle events.

 

“Digitalisering is overal en maakt deel uit van het DNA van elke bedrijfsafdeling. Business is vandaag ICT. Meer en meer verleggen we dan ook de focus van hoe digitaliseren, naar hoe omgaan met die toenemende digitalisering.” Ingrid Hoffman.

ADM werkt sterk vraaggestuurd; de topics die op events aan bod komen zijn vaak door leden vanuit het netwerk zelf aangebracht. In een sterk ecosysteem ken je de noden van je leden en kan je terugvallen op interessante mensen die hun kennis willen delen. “We hechten enorm veel belang aan de kwaliteit van ons netwerk. Tijdens de pandemie hebben we noodgedwongen ingezet op online netwerking via korte, hyper gefocuste sessies van een half uurtje met praktische tips en tricks. Dat werkt alleen als alle leden je missie onderschrijven en je niet gebruiken als commercieel platform. Ook onze programma’s rond coaching en reverse coaching, waarbij jongeren oudere generaties nieuwe inzichten bijbrengen, werken alleen goed als er voldoende vertrouwen bestaat tussen de partijen. Het is echt de kwaliteit die primeert.”, benadrukt Ingrid.  

 

En dat netwerk uitbouwen, doet ADM sinds vorig jaar vanuit de incubator op het wetenschapspark. “Het park belandde op onze shortlist en bij het eerste plaatsbezoek voelden we al meteen de juiste klik. We werken dagelijks in het groen en hebben tegelijk het comfort van de ondersteuning vanuit team Darwin. Ook bar Harriet is in geen tijd een favoriet geworden. Onze leden zijn het volmondig met ons eens dat we het getroffen hebben om te werken in dit inspirerende kader.”, besluit Ingrid.