Beschikbare Ruimte

Labo's & kantoren nu te huur / te koop van diverse afmetingen.

 

Lees meer!

Sanaspray, een nieuw bedrijf in Darwin

2021/05/27

Sanaspray is een verstuiver om toiletpapier te bevochtigen. Het is een mens- en milieuvriendelijk alternatief voor vochtige doekjes met als actief bestanddeel probiotica. De spray reinigt, hydrateert en verzacht, is dermatologisch getest en bevat 1miljoen bacteriën/ml. Stof genoeg om in gesprek te gaan met de twee bezielers achter Sanaspray: Philip Peeters en Jorn Van Rompaye.

 

Philip Peeters steekt van wal: “Tijdens Bizidee (start-up wedstrijd waar kapitaal, advies, tips en een netwerk worden gegeven aan startende ondernemers) werd ik benaderd door Jean-Pierre Konings –uitvinder van de frisk muntjes. Hij had een nieuw product ontwikkeld, veelbelovend, maar hij zocht een jongere ambitieuze ondernemer met ervaring in sociaal ondernemerschap. Jean-Pierre had een sanitaire spray met probiotica ontwikkeld die zorgt dat je vochtige doekjes niet meer nodig hebt. Hij vroeg aan mij of ik niemand kende die interesse kon hebben in dit product. Ik voelde me meteen aangesproken en nam vrij snel de beslissing om het product over te nemen. Ook Jorn die ik al jaren ken, kwam op dezelfde manier in ‘the picture’. Ik vroeg hem of hij niemand kende voor de verkoop en ook Jorn gaf aan dit zelf te willen doen en stapte zo mee in dit avontuur.” “Jorn en ik waren meteen overtuigd van de sanitaire spray en trokken met ons product naar Dr. Luc Colmont (afgevaardigd bestuurder Stop Darmkanker). Hij gaf aan dat hij zeker een grote rol ziet voor de spray. Als arts zag hij dagelijks mensen die hygiënisch zijn maar toch problemen hebben (schimmels, infecties,…) – vochtige doekjes bevatten vaak alcohol en doden alles, ook het goede – Sanaspray doet dit niet, de probiotica in Sanaspray vermindert het risico op infecties en installeren een goed beschermend microbioom op de huid. Dr. Luc Colmont en Sanaspray vonden elkaar en besloten om 10% van de winst van Sanaspray te schenken aan Stop Darmkanker, in ruil mochten we het logo op onze flesjes gebruiken.”

Jorn pik hier op in: “In 2021 zijn we pas echt gestart met de verkoop van ons product. We zijn dus volop bezig met ons merk in de markt te zetten, we zitten echt nog even in de testfase en onderzoeken nog volop hoe de markt reageert. Maar voorlopig is dit alvast positief.”

“We hopen met Sanaspray de Pampers van de luiers te worden, de Bic van de balpen.”.

- Philip Peeters

Wanneer we ze polsen naar de toekomstplannen zijn beide heren gezond ambitieus. “We hopen binnen twee jaar de Benelux veroverd te hebben, momenteel doen we al prospectie in Nederland. En na vijf jaar dromen we wereldwijd internationaal te gaan. Daar zien we grote kans toe want momenteel zijn ze binnen Europa al bezig met een wetgeving die hoopt vochtige doekjes uit te rekken te halen. Ook de naam hebben we mee, Sanaspray – sanitaire spray – als je een bezoek brengt aan het toilet, klinkt toch goed, niet?” vraagt Philip zich luidop af. Jorn gaat verder:  “Ook bekijken we de optie voor productuitbreiding, denk aan grotere verpakkingen, handigere dispenser en aan sectoren als de babycare (crèches) en rusthuizen.”

 

World toilet Day 19 november

“Het maken zelf gebeurt in een probiotica fabriek in België waar ook alle testen worden gedaan. We hebben geen productie, geen distibutie (meer info hierover in persbericht Antverpia & Sanaspray). Onze taak is nu puur marketing. Vraag creëren van onderuit, mensen moeten het leren kennen. Sanaspray is zeer bewust enkel verkrijgbaar bij uw apotheker of online te bestellen bij Pharmamarket en Farmaline. We kijken naar zeer concrete acties om de naam Sanaspray bekend te maken bij het grote publiek. Vorige week verscheen er een artikel in Plus Magazine en nu bereiden we volop World toilet day voor. Dit is op 19 november en hiervoor registreerden we de domeinnaam wereldtoiletdag.be. Die dag geven we de website in bruikleen aan ‘Join For Water ngo’. Zij kunnen de content zelf bepalen op de website en krijgen 1 euro per verkocht product voor een goed doel van hun keuze. Ook bekijken we de mogelijkheid om een samenwerking op te zetten met JOE FM om 1 jaar gratis toiletpapier als ludieke actie weg te geven. Om dit te realiseren zijn we nog op zoek naar complementaire partners. Bijvoorbeeld toiletpapierproducenten want de spray is ook in het voordeel van de producenten.

"Ik had ik al kennisgemaakt met het gebouw en ervaren dat hier het juiste DNA aanwezig is om Sanaspray uit te bouwen, de goede omgeving van het Wetenschapspark."

-

Vrouwelijke co-founder

Waar de heren ook nog naar op zoek zijn is een vrouwelijke co-founder die mee het gezicht kan zijn van Sanaspray. Philip verduidelijkt: “Bij pitchen die we regelmatig doen, kregen we soms de opmerking dat het verhaal toch net iets geloofwaardiger is (zeker voor de toepassing naar dameshygiëne) als er een vrouw mee het verhaal kan uitdragen. Iemand die ons mee in de leefwereld van een vrouw kan helpen verplaatsen. Ken je dus iemand of ben je deze persoon zelf, aarzel niet om ons aan te spreken.”

 

Aantal goede redenen om voor Incubator Darwin op het Wetenschapspark te kiezen.

Waarom ze beslisten om Sanaspray verder uit te bouwen vanuit de incubator, is Philip heel duidelijk in: “Hier zijn een aantal goede redenen voor. Ik licht ze even toe. Met een ander project, Log!ville, had ik al kennisgemaakt met het gebouw en ervaren dat hier het juiste DNA aanwezig is om Sanaspray uit te bouwen, de goede omgeving van het Wetenschapspark. Ook heb je de specialisatie rond probiotica dus het sluit wel allemaal zeer mooi aan. We wonen ook niet zo veraf en het is aangenaam om naar hier te rijden. We kiezen verder zelf op welke momenten we hier zijn. Het is voor ons ook een nuttige locatie, je kan de vergaderzalen gebruiken, je kan mensen in een professioneel omgeving ontvangen. Daarnaast doen we allebei nog andere projecten en als we hier zijn, kunnen we samen meer gefocust samenwerken aan Sanaspray. Dit is echt ons vast ankerpunt voor Sanaspray. We werken natuurlijk ook van thuis uit aan Sanaspray, maar het is gewoon fijn om in de juiste setting te zitten voor je bedrijf uit te bouwen.” Jorn vult nog verder aan: “Het is ook een zeer aangenaam kader om in te zitten, veel daglicht en het netwerk, dat komt wel eens er wat minder strenge maatregels zijn. We kijken er alvast naar uit de andere bedrijven te leren kennen.”

Leer je Philip en Jorn graag al beter kennen, aarzel niet om hen aan te spreken als je ze tegenkomt in de Incubator en een Harriet Connect plannen we in eens het weer het toelaat. 
Meer info:www.sanaspray.com